مقالات

اسکوتر یاماها ایروکس 155

اسکوتر یاما aerox

یاماها ایروکس یکی از جدیدترین اسکوترهای بازار ایران است. یاماها را همه به ساخت موتورسیکلت های باکیفیت و بادوام می شناسند؛ یک کمپانی قدیمی ژاپنی که سابقه ای طولانی در ساخت موتورسیکلت دارد.

اگر به دنبال یه موتور جمع و جور و شیک واسه رفت و آمدهای شهریتون میگردید اسکوترها بهترین انتخاب هستن . مخصوصا یاماها آیروکس ۱۵۵. (البته این موتور اسامی زیادی داره و تو ایران به نام های مختلفی صداش میکنن، مثل آیروکس، آروکس، اَروکس و …)

نکته‌ای که هست، باید ببینید که آیا این موتور به بودجه‌بندی شما میخوره یا نه؟! چون یاماها آیروکس طبق مدل‌ها و رنگ‌های مختلفی که داره قیمتش از 170 میلیون تومن شروع میشه و تا 230 میلیون تومن هم بالا میره!

ایروکس تو حالت کلی در دو مدل معمولی و Special توی بازار عرضه میشه که این دو تا مدل یه مدل ساخت تایلند هستن و یه مدل دیگر ساخت اندونزی.

یاماها آیروکس در دو نسل مختلف در حال حاضر در ایران خرید و فروش میشه. اگر ظاهر مدل نیوفیس آیروکس رو با نسل قبلی خودش مقایسه کنید، متوجه میشید که ظاهر نیوفیسش جذاب‌تر شده.

یاماها آیروکس در رنگ‌های مختلفی توی بازار عرضه میشه که باز این اختلاف رنگ‌ها هم بین مدل‌های تایلند و اندونزی متفاوته و باعث ایجاد اختلاف قیمت میشه. ایروکس حدوداً ۱۴ تا رنگ داره.

مشخصات ظاهری اسکوتر یاماها ایروکس

قسمت جلوی موتور یکی از همون بخش‌هایی هست که نسبت به نسل قبل خیلی تغییرات داشته. دو تا کاسه چراغِ کشیده جلو موتور داریم که نور بالا و نور پایین در اون تعبیه شدن و تمام چراغ‌های به کار رفته در اونها LED هست.که این چراغ‌ها پرتاب نور خیلی خوبی هم دارن.

تقریبا میشه گفت ۴ تا دیلایت هم قسمت بالای کاسه چراغ داریم که وقتی سوییچ رو باز میکنیم این دیلایت‌ها روشن میشه. راهنمای آیروکس هم توی بدنه موتور کار شده که نسبت به یه سری از اسکوترها طراحی متفاوتی به حساب میاد و لامپ‌های داخلش هم از نوع معمولین.

در قسمت فرمون آیروکس یه سری تفاوت بین مدل معمولی و فول این موتور وجود داره و در ادامه بهش اشاره میکنیم. اولین تفاوت به سیستم استارت‌استاپ اروکس مربوط میشه که در مدل‌های فول فقط وجود داره.

تفاوت بعدی که بین مدل‌های اندونزی و تایلند هست اینه که در مدل‌های تایلند فلاشر یا جفت راهنما وجود نداره ولی در مدل‌های اندونزی جفت راهنما وجود داره.

تو قسمت چپ فرمون همون دکمه‌های همیشگی که توی اکثر موتورها داریم رو میبینیم و فقط یه دکمه‌ی متفاوت داریم و اون دکمه هم اسمش Menu هست و کاربردش هم برای تنظیمات کیلومتره!

کیلومتر این موتور رو یه پنل 5/8 اینچی LCD تشکیل میده که اطلاعات خیلی کاملی رو هم در اختیارتون میذاره.

یک حالت جالب هم که داره اینه وقتی شما گاز میدید، دورِ موتور از هر دو طرف پنل پر میشه.

اطلاعاتی مثل سرعت، ساعت، زمان تعویض روغن و تعویض تسمه رو از طریق این کیلومتر میتونید مشاهده کنید و چراغ‌های هشدار موتور هم توی سه قسمت کار شده که قسمت بالا مربوط به راهنما، چراغ ABS و چراغ کی‌لس هست و در قسمت پایینشم میتونید نور بالا و پایین و استارت-استاپ رو ببینید.

یاماها از یه قابلیتی روی این موتور و سایر موتورهای خودش داره استفاده میکنه و اسم اون قابلیت یاماها “Y-Connect” هست. شما از طریق این آپشن میتونید با گوشیتون به موتور وصل بشید. البته که بخاطر تحریم‌ها این برنامه توی ایران اجرا نمیشه!

سوییچ یا کی‌لس ایروکس 155

اختلاف دومی که بین مدل معمولی و فول آیروکس وجود داره مربوط به سیستم کی‌لسش میشه که مدل‌های معمولی‌ سوییچی هستند و مدل فول دارای آپشن کیلس هست.

یاماها علاوه بر ریموت دوتا سوییچ هم بهتون میده که برای باز کردن صندوق تو موارد اضطراری قابل استفاده هست.

شما میدونید که برای روشن کردن آیروکس باید با ریموت به موتور نزدیک بشید بعدش که نزدیک شدید قَربیلک رو فشار میدید و سیستمش فعال میشه.

اگر روی قربیلک رو روی Open بذارید، میتونید زین و باک موتور رو باهاش باز کنید و اگر باز بچرخونید میره رو حالت On و برق میاد پشت آمپر موتور و شما میتونید موتور رو راه بندازید. واسه خاموش کردن موتور هم که کلا قربیلک رو میچرخونید به سمت Off و اگرم خواستید فرمون رو قفل کنید فرمون رو کج میکنید و قربیلک رو یه پله دیگه میچرخونید.

باکس ایروکس ۱۵۵

آیروکس یه فضای داشبورد هم داره که داخل این فضا شما یه دونه شارژر فندکی دارید و یه فضای کوچیک که میشه یه گوشی رو به راحتی در اون قرار داد.

باک ایروکس ۱۵۵

فضای جلو پای یاماها آیروکس به صورت یکپارچه نیست و پاتون در سمت چپ و راست موتور قرار میگیره و در قسمت وسط هم باک موتور کار شده.

نکته ای که وجود داره اینه که باک زیر زین قرار نگرفته که برای بنزین زدن مجبور باشید از روی موتور بلند بشید تا زین رو باز کنید و این نکته مثبت به حساب میاد.

گنجایش این باک هم ۵/۵ لیتره که با توجه به مصرف سوختش که صدی ۱.۵ تا ۲ هست شما میتونید حدودا ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر رو با یه باکش حرکت کنید.

زین ایروکس ۱۵۵

زین یاماها این موتور یه زین یه تیکه و خیلی بزرگه که کیفیت ساخت خیلی خوبی هم داره. دوخت زین عالیه و یه اختلاف دیگه‌ای که بین مدل اندونزی و تایلند وجود داره اینه که دوخت مدل تایلندی با اندونزی فرق داره.

روی مدل اندونزی یه لوگو ایروکس وجود داره که در مدل تایلندی همچنین چیزی نیست.

فضای زیر زین آیروکس فضای بزرگیه و بدلیل انتقال باک به قسمت جلو باعث شده تا فضای زیر زین بیشتر بشه.

یه نکته منفی که در مورد فضای زیر زین و زین آیروکس وجود داره اینه که یاماها با این که آیروکس موتور ارزونی به حساب نمیاد و تقریباً گرونه اما یه جَکِ زین براش تعبیه نکرده که وقتی زین رو باز میکنید بتونه زین رو بالا نگه داره و این خوب نیست!

ایروکس

لاستیک ایروکس ۱۵۵

میخوایم درباره نقطه قوت یاماها ایروکس صحبت کنیم این نقطه قوت لاستیک‌هاش هست.

لاستیک عقب این موتور خیلی پهنه و این نکته توی هندلینگ موتور خیلی تاثیر گذاره سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۸۰/۱۴ هست و سایز لاستیک عقبم ۱۴۰/۷۰/۱۴ هستش که هر دو از برند IRC ژاپن هستن که کیفیت خیلی خوبی دارن.

ترمز ها ایروکس ۱۵۵

 این موتور ترمزهای خوبی داره با این که در مدت معمولی هیچ تکنولوژی به کار نرفته اما عملکرد ترمزها خوبه.

در قسمت جلو ترمز دیسکی و در قسمت عقب ترمز کاسه‌ای تعبیه شده که در مدل‌های اسپشیال آپشن ABS روی ترمز جلو فعال هست.

سیستم تعلیق و ترمز Yamaha Aerox 155

در قسمت عقب مدل معمولی دو تا کمک فنر معمولی داریم و توی قسمت جلو هم دوتا کمک فنر تلسکوپی داریم تمام‌ کمک‌فنرها در همه مدل‌ها ساخت KYB ژاپن هست و این اتفاق خوبیه.

باز یه تفاوتی که بین نسخه معمولی و نسخه اسپشیال هست اینه که کمک‌فنرهای مدل اسپشیال از نوع گازی هستن و انعطاف خیلی بیشتری دارن و بهتر جلوی انتقال لرزش‌ها‌ و تکون‌ها رو میگیرن.

وقتی آیروکس رو میرونید تکون‌ها کاملاً حس میشه و این مسئله نشون میده که با یه موتور با سیستم تعلیق خشک طرف هستیم. مخصوصا در قسمت کمک‌فنرهای عقب.

داخل نسخه فولِ تایلندی کمک‌فنرهای گازی عقب خیلی در دفع این ضربه‌ها بهتر عمل میکنن اما باید در نظر داشته باشید که شما با یک اسکوتر خشک مواجه هستید.

جمع بندی یاماها آیروکس ۱۵۵

با توجه به توضیحات بالا بدونید با چه موتوری طرف هستید! یاماها ایروکس توی بحث زیبایی طراحی، قدرت و گشتاور انجین و هندلینگ امتیاز خوبی میگیره اما توی بحث سواری خیلی خوب ظاهر نشده! دلیلش هم به همون تکون‌هایی مربوط میشه که در اثر خشکی سیستم تعلیق به راننده منتقل میشه.

البته اگر نسخه اسپشیال آیروکس رو تهیه کنید این موضوع تا حد زیادی برطرف میشه. 

دفترچه اسکوتر یاماها ایروکس 155

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *