مقالات

مشخصات اسکوتر هوندا کلیک

هوندا کلیک

هوندا کلیک (Click) یا هوندا واریو (Vario) در اصل یک اسکوتر با مشخصات فنی یکسان هستند که در بازار ایران طرفداران زیادی دارند. Honda Click را در تایلند می سازند و در برخی کشورهای آسیایی به همین نام شناخته میشود، درحالی که Honda Vario را در اندونزی میسازند و در برخی کشورهای دیگر به این نام معرفی شده است.

تفاوت های هوندا کلیک و هوندا واریو (تا مدل 2020) محدود به تعداد ریموت کنترل، رنگ و محل ساخت آنها بوده است. به این معنی که هوندا واریو ساخت اندونزی در بازار ایران دارای دو عدد ریموت کنترل است و در هفت رنگ عرضه می شود، در حالی که هوندا کلیک ساخت تایلند دارای یک ریموت کنترل است و در سه رنگ عرضه میگردد.

پیشرانه هوندا کلیک یا هوندا واریو توانی معادل 13.1 اسب بخار(8500 دور بر دقیقه) و گشتاوری معادل 13.4 نیوتن متر(5000 دور بر دقیقه) تولید می‌کند. علی رغم یکسان بودن پیشرانه هوندا کلیک و هوندا واریو با هوندا PCX، شتاب کلیک و واریو (به دلیل وزن کمتر آن ها)  بیشتر از PCX است و سربالایی ها را با اطمینان به نفس بالاتری از PCX طی می کنند.

هوندا کلیک یکی از این محصولات است که خیابان ها و جاده های کشورهای آسیایی را قرق کرده است. اعتبار این مدل به اندازه ای است که کپی های آن نیز از سال ها پیش در زمره پرطرفدارترین اسکوترهای بازار ایران نیز بوده است!

هوندا کلیک

مصرف سوخت اسکوتر هوندا کلیک و واریو پایین است و با یک باک 5.5 لیتری براحتی مسافت 200 کیلومتری را میتوان با آن طی کرد. برای صرفه جویی بیشتر در مصرف سوخت، این اسکوترها به سیستم Idling Stop تجهیز شده که وظیفه آن خاموش کردن موتور چند ثانیه بعد از توقف و ثابت ماندن موتور- در جاهایی مانند پشت چراغ قرمز و ترافیک است. برای روشن شدن موتور و حرکت مجدد کافی است که دسته گاز را به حالت گاز دادن بپیچانید تا موتور روشن شود و به راه افتد. البته سوییچی هم روی این اسکوترها تعبیه شده که اگر شما مایل به استفاده از سیستم Idling Stop نباشید میتوانید آن را غیرفعال کنید.

اکنون به بررسی اولیه هوندا کلیک که با نام هوندا واریو نیز در برخی بازارها عرضه شده می پردازیم تا ببینیم مشخصات و قابلیت های این اسکوتر چیست و هوندا برای خریداران آن چه محصولی را ساخته است.

بررسی طراحی و امکانات هوندا کلیک/ واریو

هوندا کلیک 160 یا واریو 160، در طراحی، فناوری، و مشخصات فنی نسبت به نمونه قبلی تفاوت هایی دارد. ظاهر این اسکوتر بیشتر شبیه اسکوترهای بزرگ اسپرتی شده و به انجین چهار سوپاپ با کارایی بالاتر و حجم 157 سی سی و فناوری +ESP مجهز شده است. انجین جدید بخاطر دقتی که برای کاهش اصطکاک بین قطعات در مراحل ساخت به کار رفته، توان و کارایی بالاتر و مصرف سوخت پایین تری را به همراه آورده اس

طراحی ظاهری هوندا کلیک/ واریو 160 جدید، قدرت را تداعی می کند. این طراحی در ترکیب با اندازه بزرگ بدنه و شخصیت اسپرتی اسکوتر اعتماد به نفس بیشتری به موتورسوار می دهد.

اندازه لاستیک های بدون تیوب این اسکوتر به نسبت مدل قبل کمی عریض‌تر و در جلو به 14-100/80 و عقب 14-120/70 رسیده است. رینگ های آلیاژی طلایی رنگ (در نوع ABS) و رینگ آلیاژی سوخته (در نوع CBS) ظاهر این اسکوتر را شیک تر کرده است.

هوندا کلیک /واریو 160 مجهز به امکانات ایمنی و امنیتی پیشرفته شامل کلید هوشمند (Smart Key)، سیستم هشدار (آلارم) و پیدا کردن در بین انبوه اسکوترهای مشابه (Answer back) است.

چراغ های این اسکوتر  LED و الهام‌ گرفته از هوندا CBR است و به ظاهر اسپرتی آن کمک کرده است. پنل نمایشگر این اسکوتر تمام دیجیتال بوده و سرعت، مسافت پیموده شده، میزان سوخت، نشانگر کلید هوشمند، ساعت دیجیتال، مصرف سوخت، ولتاژ باتری، نشانگر تعویض روغن، کامپیوتر سفری، نشانگرISS ( Idling Stop System) و نشانگر فعال بودن ABS در نوع ABS در آن نشان داده می شود.

طراحی خاص بدنه و شاسی حجم صندوق زیر زین را به 18 لیتر رسانده و فضای خالی بین دو پا جای کافی برای قرار دادن کیسه خرید را فراهم می کند. زین در قسمت ترک نشین بلندتر است و جادار و راحت به نظر می رسد.

هوندا کلیک

بارزترین ویژگی طراحی کلیک، نمای تیز و گوشه دار و خشن روبرو است که آن را خفن نشان می دهد. طراحی به گونه ای است که گویا از تغییر فرم موتورسیکلت های اسپرت سری CBR هوندا درآمده است. چراغ های جفتی LED روی فیرینگ جلو به همراه چراغ های راهنما در بالا و طرفین فیرینگ، جذابیت و ظاهر تهاجمی آن را بیشتر کرده است.

طراحی نمای عقب با چراغ های راهنمای بیرون زده اسکوتر جدید را شبیه موتورسیکلت های نیکد کرده و ریل یا دستگیره چند قسمتی ترک نشین و نشان «کلیک یا واریو» به خوبی روی پنل های کناری خودنمایی می کند.

بررسی کارایی اسکوتر هوندا کلیک/واریو 

انجین آخرین نسل انجین های 4 سوپاپ آب خنک هوندا با ظرفیت 157 سی سی (مشابه پی سی ایکس 160)  و فناوری +ESP است و حداکثر قدرت آن 15 اسب بخار در 8500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن 13.8 نیوتن متر در 7000 دور در دقیقه است.

اسکوتر کلیک 160 یا واریو 160 علاوه بر رخ زیبایی که دوستداران اسکوترهای اسپرت را به خود جذب می کند از انجین با عملکرد بالا و انواع فناوری های پیشرفته بهره برده است.

انجین کلیک / واریو 160 می تواند با سوختی که حاوی حداکثر 20 درصد اتانول (الکل) باشد نیز کار کند و آلایندگی آن از استاندارد یورو 4 تجاوز نکند. نیروی این انجین قوی به یک گیربکس CVT و با تسمه به چرخ‌های عقب منتقل می شود و با توجه به وزن خالص 118 کیلوگرمی آن، اسکوتر چابک و فرز است.

سیستم تعلیق کلیک/ واریو 160 در مقایسه با انجین و طراحی پیشرفته تر آن حرف جدیدی برای گفتن ندارد و در جلو از نوع تلسکوپی معمولی و در عقب از نوع تکی قابل تنظیم است.

شاسی هوندا کلیک/ واریو 160 با فناوری ESAF (شاسی ساخته شده از ورق با جوشکاری لیزری) ساخته شده که در مدل های جنیو (Genio) و بیت (Beat) هم به کار برده شده است. این طراحی شاسی،  وزن کمتر و فضای بیشتری برای صندوق و مخزن سوخت فراهم کرده و با کاهش وزن شاسی از مصرف سوخت نیز کمی کاسته شده است. این اسکوتر در شرایط معیار می تواند با یک لیتر بنزین حداکثر تا 46.9 کیلومتر براند.

سخن پایانی در مورد اسکوتر هوندا کلیک/ واریو

کلیک/واریو برای رقابت با یاماها ایروکس ساخته شده ولی حتی برای اسکوترهای هوندا PCX 150 و ADV 150 و یاماها NMAX نیز رقیب قدرتمندی به شمار می آید و خریدار را بیشتر به طرف خود جلب می کند. نمای زیبا، عملکرد خوب و اسپرت، اعتبار طراحی کلیک و فضای باز و تخت برای قرار دادن پا که امکان حمل بسته یا کیسه متوسطی را نیز فراهم می کند از ویژگی هایی است که مشتریان زیادی را به خود جلب می کند.

هوندا کلیک
هوندا کلیک

دفترچه اسکوتر هوندا کلیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *