مقالات

مشخصات اسکوتر هوندا ADV 150

اسکوتر هوندا ADV

هوندا ADV یک ادونچر اسکوتر از موتورسیکلت ساز معروف ژاپنی است که به تازگی در کشور ما هم طرف‌داران مخصوص به خود را پیدا کرده است. در این مقاله به بررسی و ویژگی های ADV 150 می پردازیم.

ADV با برخورداری از پیشرانه قدرتمند ۲ سیلندر به حجم ۷۵۰ سی سی و گیربکس دو کلاچه اتوماتیک ، ادعا داشت می تواند در عین برخورداری از توانایی های آفرودی، برای کاربری شهری هم قابل استفاده باشد.

در حقیقت، ADV می خواهد کم مصرف ظاهر شود. اسکوترها دارای دسته بندی و انواع مختلفی هستند که ادونچر اسکوترها که چند سالی از شکل گیری آن ها می گذرد، یکی از آن هاست. این موتورها دارای سبک رانندگی شبیه به دیگر اسکوترها هستند، یعنی شما به طور عمودی روی زین نشسته و پاها به شکل جفت روی جاپایی بزرگ پایین قرار می گیرند.

اما به واسطه ویژگی های خاصی مثل بدنه با عناصر و فلاپ های محکم تر، امکان استفاده از لاستیک بزرگ تر با آج درشت، فنربندی کاراتر و مقاوم تر، ظاهر خشن تر و… امکان تردد در مسیرهای بیراهه را نیز دارند. ضمن اینکه نصب پیشرانه های حجیم روی این کلاس از اسکوترها نیز عادی است که این رویه حتی تا موتورهای 750 سی سی نیز دیده می شود.یکی از محصولات این کلاس که در بازار کشورمان نیز حضور دارد، هوندا ADV است.

ویژگی های ظاهری هوندا ADV

استایل رباتیک و پست مدرن هوندا را به خوبی در چهره ADV 150 می توان مشاهده کرد. از نمای جلو که به ADV نگاه می کنیم، کله موتور همچون اکثر اسکوترهای سایز بزرگ، از قبیل هوندا PCX و یاماها NMAX ، درشت به نظر می آید.

البته ADV فرم جعبه ای تری نسبت به سایر همکلاسان در این بخش دارد. چراغ های جلو ADV 150 از همان امضای طراحی های هوندا که در کلیک و PCX نیز دیده می شود، برخوردار است. چراغ هایی کشیده که با نئون های زیبا تزیین می شوند.

چراغ ها با فلاپ های پلاستیکی محافظ احاطه شده اند که همین موضوع، ماهیت خارج جاده ای این اسکوتر را بار دیگر یادآوری می کند. شیشه بادشکن کوچک نصب شده بر پیشانی ADV نیز برش های خاص و زیبایی دارد. از نمای کناری، پیچیدگی خطوط طراحی ADV 150 بیش تر جلب توجه می کند.

بخش هایی از فلاپ های کناری و لوله اگزوز به رنگ نقره ای هستند که جلوه اسپرت تری به این نما می دهند. در هوندا ADV، همچون کروزرها، محل قرارگیری پاهای چپ و راست راکب به صورت جداگانه طراحی شده است. پشت فرمان ADV 150 یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال را می توان دید که با خلق و خوی مدرن این اسکوتر مطابقت دارد. طراحی چراغ عقب ADV هم خاص و منحصر به فرد است و هنگام روشن بودن در شب، نمایی زیبا به این اسکوتر می دهد.

هوندا ADV

مشخصات فنی هوندا ADV

این موتور دارای 149 سی سی حجم بوده و به صورت تک سیلندر است که با وجود داشتن 2 سوپاپ اما به لطف ضریب تراکم بالای 10.6 به یک، قادر است تا 14.5 اسب بخار قدرت و 13.8 نیوتن متر گشتاور تولید کند. البته که ضریب تراکم بالای این پیشرانه، لزوم استفاده از سوخت باکیفیت را بیشتر می کند و به خاطر گرمای بالای موتور نیز، از روش خنک کاری آب خنک برای آن استفاده شده است که معمولا برای پیشرانه ای با این حجم دیده نمی شود.

وزن موتور در حدود 133 کیلوگرم با وجود تمام مایعات مثل روغن موتور، آب، بنزین و… است که با در نظر گرفتن یک راکب، برای قدرت و گشتاور خروجی پیشرانه کافی به نظر می آید. از این رو هرچند نباید شتاب گیری عالی از این موتور سراغ داشت اما برای کاربری سواری در شهر و بیراهه نوردی های سبک، راضی کننده است. ضمن اینکه تولید بیشترین گشتاور در دور موتور پایین 6500 دور در دقیقه، به این موتورسیکلت یک کشش خوب می دهد.

هوندا که مثل بقیه ساخته های ژاپنی ها به مصرف کم مشهور است، برای این موتورسیکلت یک باک 8 لیتری در نظر گرفته که با داشتن متوسط مصرف 1.7 لیتر در هر صد کیلومتر، می توان با آن در حدود 470 کیلومتر را طی کرد که عدد بسیار خوبی است

این موتورسیکلت دارای سیستم استارت/ استاپ و همچنین کیلس است. وقتی موتورسیکلت برای مدت کوتاهی متوقف باشد، انجین به طور خودکار خاموش شده و به محض حرکت دادن دسته گاز در کسری از ثانیه، موتور روشن شده و می توان با آن حرکت کرد.

هرچند عمده استهلاک این کار روی استارت پیشرانه است اما به خاطر کاهش مصرف سوخت و آلاینده های خروجی، بازهم مزایای وجود این سیستم به معایب و استهلاک آن می چربد. به همین علت است که به منظور کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها،می توان این سیستم را روی خودروهای امروزی مشاهده کرد.

این موتورسیکلت دارای ترمز دیسکی با قطر 240 میلیمتر در جلو است و در حالی که برخی از مدل های این موتورسیکلت دارای ترمز عقب کاسه ای 130 میلیمتری هستند، نمونه مورد آزمایش در چرخ عقب نیز دارای ترمز دیسکی است که کارایی بخش ترمز را بهتر کرده است. ضمن اینکه سیستم ترمز ضد قفل باعث افزایش توان توقف و بالا رفتن ایمنی آن نیز شده است.

هوندا ADV

هوندا ADV150 یک اسکوتر تایر بزرگ است. استفاده از تایر 14 اینچی در جلو و لاستیک 13 اینچی در عقب باعث شده است که هم سواری این موتورسیکلت و هندلینگ آن قابل قبول باشد و هم بتوان با آن در مسیرهای بیراهه و خاکی نیز به راحتی تردد کرد.

البته که استفاده از تایر مخصوص بیراهه نوردیبرای استفاده از این موتور در این گونه راه ها می تواند به قدرت مانور آن اضافه کند و پایداری بیشتری داشته باشد. هرچند که نباید از چنین موتوری با این حجم پیشرانه اندک، انتظار قدرت مانور بالا و عبور از مسیرهای سخت را داشته باشیم.

از دیگر ویژگی های مثبت این موتور، داشتن سنسور جک برای روشن شدن پیشرانه است. به این معنی که تا وقتی جک بالا زده نشود، نمی توان پیشرانه را روشن کرد. حرکت با جک پایین در موتورسیکلت می تواند خطر انحراف و چپ شدن را در زمان پیچیدن به همراه داشته باشد. این اتفاق در موتورسیکلت های دارای لاستیک کوچک تر مثل اسکوترها خطرناک تر نیز هست.

استفاده از کمک فنرهای showaدر جلو و عقب، سواری آن را تضمین می کند و با داشتن بازی کمک فنرها به اندازه 13 سانتیمتر در جلو و 12 سانتیمتر در عقب، امکان مانورهای سنگین در بیراهه را نیز به راننده می دهد. از دیگر نقاط قوت این موتورسیکلت در گیربکس و کلاچ اتوماتیک آن است. تکنولوژی v-maticهوندا یک عملکرد عالی و بدون نقص از شروع حرکت تا دنده کشی ها به همراه دارد که هم شتاب گیری ها بدون ایراد است و هم لرزشی در حین حرکت دیده نمی شود.

امکانات هوندا ADV

در بحث امکانات، هوندا ADV به سیستم ضد سرقت (دزدگیر هوشمند) مجهز شده است. سیستم انتخاب حالت راید هم در این اسکوتر وجود دارد که دو حالت Street و Road را در اختیار راکب می گذارد.

یکی از امکانات مشترک میان ADV و دیگر محصولات هوندا سیستم مدیریت هوشمند مصرف انرژی (ESP) است که شامل سیستم استارت ACG و سامانه استارت/ استاپ هوشمند نیز می گردد. در ADV 150 خبری از کروز کنترل و سیستم کنترل کشش نیست.

سیستم تعلیق ADV هم قابلیت تنظیم الکترونیکی را ندارد. کامپیوتر سفر برای سنجش مسافت پیموده‌شده، نشانگر مصرف سوخت لحظه ای و دماسنج هوای محیط در پشت آمپر ADV به چشم می خورند.

خروجی برق برای شارژ لوازم جانبی هم تعبیه شده است. چراغ های جلو و عقب ADV از لامپ LED بهره می برند. همچنین این چراغ ها کاملاً قابل تنظیم هستند. سیستم ترمزگیری ترکیبی (CBS) هم از دیگر آپشن های این اسکوتر به شمار می رود. چراغ های روشنایی روز به صورت فابریک در این موتورسیکلت دیده می شوند.

مصرف سوخت هوندا ADV چه قدر است؟

 باک بنزین ADV 150 تا ۸ لیتر ظرفیت سوخت گیری دارد. برای مصرف سوخت هوندا ADV در منابع مختلف اعداد متفاوتی نقل می شود، اما براساس تست های عملی، این اسکوتر با هر لیتر بنزین ۵۹.۱ کیلومتر مسافت می پیماید.        

حداکثر سرعت هوندا ADV 150 چه قدر است؟

حداکثر سرعت هوندا ADV را از ۷۵ تا ۸۵ مایل بر ساعت (۱۲۰ تا ۱۳۷ کیلومتر بر ساعت) تخمین زده اند.

هوندا ADV

صحبت اخر :

در نهایت این موتورسیکلت برای استفاده در شهرهای جهان سوم که خیابان های پر دست انداز دارند و مسیرهای خاکی هم دارند توصیه می شود ولی نمی توان از آن بمانند موتورسیکلت های ادونچر استفاده کرد.

 نکات مثبت:

  • سبک و چابک
  • کیفیت ساخت بالای هندا، انجین قابل اعتماد و نرم
  • ظاهر متفاوت و تا اندازه ای عضلانی

نکات منفی:

  • بیشتر انواع کلاه کاسکت های تمام رخ در محفظه زیر زین جا نمیگیرد
  • ارتفاع بادشکن تنظیم شونده جلو کافی نیست
  • سفتی زین و فنر بندی عقب سبب کوبش چرخ عقب در ناهمواری ها و انتقال ضربه به کمر می شود
هوندا ADV
هوندا ADV

دفترچه هوندا ADV

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *