مقالات

مشخصات اسکوتر یاماها NMAX

یاماها NMAX

یاماها NMAX 155 جدیدترین اسکوتر بازار است که شرکت نیروموتور آن را عرضه خواهد کرد. این تازه وارد ژاپنی به واسطه جذابیت‌های خود، در حال حاضر محبوب‌ترین اسکوتر یاماها در بازار محسوب می‌شود.

این موتورسیکلت برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۵ در اندونزی یعنی همان جایی که تولید می‌شود معرفی شد و سپس به دیگر کشورهای جهان صادر شد.

این اسکوتر ژاپنی در سال ۲۰۱۹ به‌روزرسانی بزرگی را تجربه کرد که با مدل ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. در ادامه این مقاله به بررسی یاماها NMAX 150 خواهیم پرداخت.

یاماها NMAX

طراحی موتورسیکلت یاماها NMAX

NMAX برخلاف رقبای خود که ظاهری تهاجمی با خطوط تیز و شکسته دارند، نمایی محافظه‌کارانه و ساده را برگزیده است.

شاید این سبک طراحی با خطوط نرم برای برخی خریداران جوان که به دنبال ظاهری تهاجمی هستند چندان جذاب به نظر نرسد اما طبق تجربه، معمولاً طراحی‌های ساده دیرتر کهنه شده و ماندگاری بیشتری دارند.

هرچند NMAX در سال 2019 فیس‌لیفتی را تجربه کرد اما هنوز هم شباهت زیادی به نمونه اولیه سال 2015 دارد.

بااین‌حال، این اسکوتر در نسخه جدید با چراغ جلوی دوقلوی کوچک‌تر و بازطراحی پانل‌های کناری، نمای مدرن‌تر و جذاب‌تری به خود گرفته است.

در یاماها ان مکس چراغ‌های راهنما به‌طور مستقل از چراغ‌های اصلی در طرفین پانل پایینی نصب شده‌اند و چراغ عقب هم که به‌صورت دوقسمتی طراحی شده هنگام روشن شدن در شب جلوه زیبایی دارد.

ازآنجایی‌که یاماها NMAX 150 به‌عنوان یک کروز اسکوتر برای مسافت‌های نسبتاً طولانی طراحی شده است، زین پهن و راکتی برای راکب دارد که فاصله مناسبی با فرمان داشته و جاپایی‌های بزرگ نیز آن را همراهی می‌کنند.

در این اسکوتر، فضای سرنشین دوم در مسافت‌های کوتاه قابل‌تحمل خواهد بود اما به دلیل پهن بودن زین که باعث باز شدن زیاد پاها و همین‌طور تماس داخل ران‌ها با زین می‌شود، در مسافت‌های طولانی می‌تواند کمی آزاردهنده باشد هرچند که در این قسمت دستگیره‌های خوبی برای سرنشین در نظر گرفته شده است.

همچنین مقابل راکب هم یک صفحه آمپر تمام دیجیتالی قرار گرفته که وضوح و خوانایی خوبی دارد و اطلاعاتی مثل سرعت‌سنج، میزان سوخت، مصرف سوخت لحظه‌ای و میانگین، کامپیوتر سفری ساعت، دمای آب و… را به نمایش درمی‌آورد.

یاماها NMAX

فرمون NMAX

فرمون NMAX به صورت لوله‌ای تعبیه و با فلاپ های پلاستیکی پوشیده شده. این طراحی فلاپ‌های روی فرمون امضای خود یاماهاس! سمت راست فرمون کلید استارت استاپ یا آیدیلینگ استاپ روی موتورهای هوندا رو میبینید. یکم پایین‌تر کلید فلاشر و استارت.

NMAX از تکنولوژی SMG یا استارت القایی بهره میبره و وقتی موتور رو روشن کنید این موضوع رو متوجه میشید چون کاملاً سوسکی، نرم و بی سرصدا این اتفاق میفته. این آپشن رو قبل‌تر توی ماشین‌های هیبریدی هم دیده بودیم.

سمت چپ فرمون کلید تعویض نور پایین به نور بالا، راهنما و بوق موتور دیده میشه. در قسمت پشتی قلوه سمت چپ هم یه کلیدی هست به اسم menu که کارش تنظیم آیتم‌های کیلومتر NMAX

باک NMAX

باک NMAX در قسمت بین پای راکب قرار گرفته. وقتی شما دکمه Fuel رو بزنید، در باک میپره بالا. ظرفیت باک حدود ۷ لیتره که با توجه به مصرف این موتور، گنجایش خوبیه. مصرف سوخت ان مکس صدی حدودا نزدیک 2.5 ت 3 لیتره؛ البته بسته به نوع رانندگی شما میتونه کمی متفاوت باشه.

سیستم تعلیق و ترمز یاماها NMAX

این اسکوتر در جلو به دو کمک‌فنر تلسکوپی هیدرولیکی و در عقب به کمک‌فنرهای گازی مجهز است که کمی خشک عمل می‌کند و در عبور از روی سرعت‌گیرها و دست‌اندازها دقت بالاتری را می‌طلبد.

بااین‌حال، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب قدرت توقف مناسبی را فراهم می‌کنند هرچند که متأسفانه در نمونه‌های عرضه‌شده در ایران خبری از سیستم ABS نیست.

سواری و رانندگی موتورسیکلت یاماها NMAX

توان پیشرانه 150 سی‌سی NMAX برای وزن نزدیک به 124 کیلوگرمی آن کافی بوده و در شهر رانندگی لذت‌بخشی را فراهم می‌کند.

در جاده و بزرگراه نیز به لطف شتاب خوب و گشتاور مناسبی که در دورهای مختلف پیشرانه ارائه می‌شود امکان سبقت‌گیری به‌راحتی فراهم خواهد بود.

یاماها ان مکس ۱۵۰ همچنین علیرغم جثه درشتی که دارد، از هندلینگ خوبی برخوردار است و در رانندگی‌های شهری چابکی بالایی را به نمایش می‌گذارد به‌گونه‌ای که به‌راحتی می‌توان با آن تغییر جهت داد و از بین خودروها عبور کرد.

این اسکوتر میتواند با حداکثر سرعت 106 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند .

آینه‌های جانبی دید بسیار خوبی به راکب می‌دهند و شعاع گردش 2 متری فرمان در کنار فاصله محوری و طول مناسب، دور زدن و حرکت با یاماها NMAX در ترافیک‌های شهری را آسان می‌کند.

مشخصات فنی موتورسیکلت یاماها NMAX

مصرف سوخت این موتورسیکلت ۲.۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده و باک ۷ لیتری آن نیز برای چنین مصرفی مناسب به نظر می‌رسد.

یاماها NMAX در ایران همان‌طور که از نامش مشخص است با یک پیشرانه تک سیلندر 150cc چهارزمانه با سیستم سوپاپ OHC عرضه می‌شود که نزدیک به 14 اسب بخار قدرت در 7,750 rpm و 13.5 نیوتن متر گشتاور در 6 هزار rpm تولید می‌کند و انتقال نیروی آن از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT صورت می‌گیرد.

این پیشرانه که از نوع آب خنک است، از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری استفاده می‌کند و با استاندارد آلایندگی یورو ۴ مطابقت دارد.

کنسول و فضای جلوی پا NMAX

کنسول ان مکس دوتا داشبورد داره که یکی بدون درپوش و اون یکی با در هست. اونی که در نداره یعنی سمت چپی، یه شارژر فندکی هم داره. جفتشون فضای خیلی خوبی برای نگهداری وسایل شما دارن.

فضای قرارگیری پاهاتون هم در سمت چپ و راست باک تعبیه شده و اتفاقاً فضای مناسبی هم داره و پاتون رو توی ۲ حالت میتونید روش قرار بدین.

فضای زیر زین NMAX

فضای زیر زین حدودا ۲۳ لیتره. یه کلاه کاسکت فک دار خیلی راحت داخلش جا میگیره البته تو اکثر مواقع کلاه کاسکت رو باید برعکس بذارید تا راحت جا بشه. برای زین این موتور جک هم در نظر گرفته شده.

کمک‌فنرهای NMAX

کمک های جلوی ان مکس از نوع تلسکوپی معمولیه و در قسمت عقب هم یه جفت کمک گازی وجود داره که از برند KYB هستن. توی گرفتن ضربه و تکون‌های مسیر خیلی عالی نمیکنن ولی بد هم نیستن.

ان مکس توی این بخش تقریبا تو مایه‌های یاماها آیروکسه با این تفاوت که زین نرم‌تر و ارگونومی راحت‌تری داره. به خاطر همین اگر دنبال یه سواری راحت و مخصوصاً خانوادگی هستین بین آیروکس و ان مکس، دومی رو انتخاب کنید.

لاستیک NMAX

سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰ و عقب ۱۳۰/۷۰ هست و جفتشون روی رینگ‌های آلومینیومی ۱۳ اینچی سوار شدن. برند لاستیک ها هم IRC اندونزیه و کیفیت و چسبندگی مطلوبی هم داره. یکی از دلایل تکون‌های وارده به شما هنگام سواری، همین رینگ‌های ۱۳ اینچی هستن که به نسبت چنتا از رقیباش یک اینچ کوچیک تره و همین مقدار کم تاثیر نسبتاً زیادی توی سواری شما داره.

یاماها NMAX

جمع بندی

رقبای حال حاضر این موتور، رقبای گردن کلفتی هستن و انتخاب موتور بین اینا کار یکم سختیه. هوندا PCX 160 ، یاماها آیروکس، واریو 160 و هوندا ADV.

انتخاب شما بین این چند گزینه تقریبا میشه گفت سلیقه‌ایه ولی چیزی که تصمیمتونو نهایی میکنه بیشتر بحث تأمین قطعات و لوازم موتوره سواری و هندلینگ این موتور به نسب آیروکس بهتره

از لحاظ بازدهی و کیفیت انجین هم، همشون توی یک سطح هستن و خیلی فرقی ندارن. پیشنهاد میکنم برای مقایسه بین این موتورها حتما ویدیو‌ها یا مقاله‌های مارو در مورد تمام این موتورا ببینید. قطعا به نتیجه خواهید رسید.

دفترچه اسکوتر یاماها NMAX

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *